DARINA SHOWER SCRUB

DARINA SHOWER SCRUB
EJEN DAN STOKIS DIPERLUKAN

WeLComE

Salam & Selamat datang buat semua pengunjung MARSHAENA COLLECTION
Sebelum membuat sebarang order anda digalakkan membaca term dan syarat terlebih dahulu ya..
Semua order boleh TELEGRAM,whatsapp dan sms saya : 0126304654 /email ke marshafarina2@gmail.com

Harap Maklum & Terima Kasih atas kerjasama anda semua.

Happy Shopping.

~(^_^)~

Friday 6 June 2014

TIPS DAN INFO MEMILIH CADAR

Panduan pemilihan fabrik sesuai penyeri kediaman


FABRIK hiasan dalaman mampu menaikkan seri kediaman. Walaupun kecil, ia berperanan besar menyumbang kepada tata hias dalaman terutama bagi pemilik kediaman yang mempunyai perbelanjaan kecil.
Amat penting untuk memilih fabrik bersesuaian supaya tidak janggal dekorasi kediaman. Justeru, gunakan kebijaksanaan ketika memilih fabrik sama ada untuk kusyen, langsir atau cadar. Di sini diberikan beberapa panduan:
Seelok-eloknya dicadangkan memilih corak dan warna fabrik terlebih dulu sebelum memilih warna cat rumah.
Beli fabrik lebih sedikit daripada ukuran yang diperlukan untuk menampung keperluan di luar dugaan.
Tiada salah membeli fabrik bermotif bunga tetapi ia agak sukar untuk disesuaikan dengan hiasan dalaman lain. Fabrik polos lebih digalakkan tetapi fabrik bunga sesuai untuk mereka yang menggemari gaya kedesaan Inggeris.
Motif grafik berwarna terang dan mempunyai warna bertentangan agak menarik jika dijadikan cadar di bilik tidur sebagai titik tumpuan di bilik berkenaan.
Warna biru, hijau dan alam paling sesuai untuk mereka yang inginkan ketenangan dan merehatkan minda
Kusyen sofa dan katil berupaya menjadi penyeri ruang tetapi jangan mencampur aduk pelbagai warna. Hanya menggunakan satu warna dengan berbeza tona untuk mengekalkan keharmonian suasana.
Tidak perlu memilih fabrik hiasan mengikut gaya semasa tetapi berdasarkan kesesuaian dan cita rasa. Jika fabrik itu tahan lasak dan sesuai dijadikan kusyen kecil, beli saja kerana ia menjimatkan wang anda.
Fabrik etnik seperti kain pua bukan sekadar sebagai hiasan dinding tetapi boleh dijadikan alas meja, penghias sofa, sarung kusyen kecil yang menarik. Serasikan dengan hiasan dalaman lain.
Jika mempunyai perbelanjaan agak terhad, tidak perlu menukar sofa atau mengecat dinding, cukup sekadar menggantikan sarung kusyen penghias sofa kepada warna lebih ceria.
Fabrik berkilat seperti satin dan sutera tidak sesuai untuk ruang yang terdedah kepada cahaya matahari.
DIPETIK DARI SUMBER: BERITA HARIAN
_______________________________________________________________________________
PILIHAN WARNA BILIK TIDUR DAN KESIHATAN
“Anda mengalami masalah sakit kepala, tertekan atau sering rasa mengantuk. Tahukah anda warna mampu menghapuskan masalah tersebut.
HILANGKAN MASALAH SAKIT KEPALA
WARNA: MERAH
kajian mendapati bahawa warna merah dapat membantu untuk mengurangkan rasa sakit kepala. Oleh itu jika anda mengalaminya , letakkan tuala lembab berwarna merah diatas mata anda. Ia mampu meningka.anperedaran dan melonjakkan adrenalin
MENGURANGKAN TEKANAN DITEMPAT KERJA
WARNA: BIRU
Anda rasa tertekan ? Cuba fokuskan mata anda kepada sesuatu yang berwarna biru.Ia berupaya meransangkan suasana tenang dan ianya dapat mengurangkan tekanan darah. Cuba ubah “screen saver” computer anda kepada warna-warna yang dapat membua.an anda merasa tenang dan kurangkan rasa tegang
ELAKKAN INSOMNIA
WARNA: MERAH JAMBU
Jika anda mengalami masalah sukar untuk tidur yang selesa diwaktu malam, apa kata anda mencuba petua ini. Hiasi bilik tidur anda dengan warna tersebut. Kajian mendapati bahawa warna ini mampu mewujudkan suasana santai dan selesa. Suasana yang romantik… ..!
CERIAKAN MOOD ANDA
WARNA: JINGGA
Apabila anda merasa murung atau cuba untuk mengembalikan tenaga anda, cuba sesuatu yang berwarna jingga. Insyaallah pasti mood anda akan berubah.
LENYAPKAN KELETIHAN
WARNA: HIJAU
Terdapat pendapat yang mengatakan warna ini mempunyai kesan positif dalam sistem imunisasi selain dapat menggalakkan suasana harmoni di
dalam badan.
Nota: Allah mentadbir dunia ini dengan sunnahtullah (mengikut hukum asbab) namun janganlah kita lupa tentang segala yang berlaku adalah dengan kudratNya. ”
_______________________________________________________________________________
TIPS MENGHIAS KAMAR TIDUR SI CILIK
KETIKA menghias bilik anak terutama bayi, perkara penting perlu diambil kira ialah keselamatan mereka dan selepas itu barulah beralih kepada pemilihan kemasan dinding selain perhiasan yang dapat merangsang fikiran bayi.
Bilik kanak-kanak seelok-eloknya mempunyai keluasan yang cukup untuk mereka bermain dan sebaik-baiknya pilih perabot jenis pasang siap, khususnya almari kerana ia menjimatkan ruang.
Selain itu, pastikan keselamatan yang diambil mengikut peringkat perkembangan minda kanak-kanak dan bukan berdasarkan usia.
Ikuti beberapa panduan berikut:
- Tidak digalakkan memasang tingkap gaya Perancis atau tingkap kaca besar. Jika mahu memasang tingkap kaca, pilih jenis berlapik yang diperbuat daripada kaca dan plastik kerana jika pecah ia tidak berterabur.
- Pasang kunci keselamatan, jeriji atau kaca keselamatan pada tingkap yang tinggi sedikit dari aras lantai untuk mengelak mereka membukanya. Jika pasang jeriji, pastikan bentuknya lurus bagi mengelakkan mereka memanjatnya.
- Jangan letak kerusi atau sebarang perabot berhampiran jendela bagi mengelak mereka memasukkan kepala di celah jeriji.
- Pasang langsir atau bidai yang sesuai di tingkap bilik supaya dapat menapis kemasukan cahaya mata hari terus.
- Jangan pasang langsir labuh hingga mencecah lantai bagi mengelak kanak-kanak menariknya atau mereka boleh terjatuh akibat terpijak langsir.
- Pasang penyendal pintu automatik yang boleh menghalang pintu tertutup secara kuat. Ia dapat mengelakkan jari kanak-kanak cedera jika tersepit pada daun pintu.
- Tukar ambal yang koyak atau bergulung di hujung atau tepi. Lantai parket yang tertanggal dan lantai jubin atau marmar yang pecah hendaklah diganti segera bagi mengelak kanak-kanak tersungkur atau luka terpijak jubin yang pecah.
- Jangan sesekali memasang lampu lantai di bilik kanak-kanak, sebaliknya lebih sesuai menggunakan lampu kalimantang atau lampu dinding yang boleh dikawal cahayanya.
- Elak daripada membeli perabot berbucu tajam. Pilih yang bucu bulat dan sentiasa pastikan dalam keadaan baik.
- Jika kanak-kanak tidur di atas katil setinggi lebih 30 meter dari lantai, pasangkan rel keselamatan.
- Peti menyimpan permainan sangat berbahaya bagi kanak-kanak berusia dua tahun ke bawah. Jika menggunakannya pastikan peti itu tidak dilengkapi kunci atau selak yang boleh memerangkap kanak-kanak di dalamnya.
- Permainan elok disusun di lantai supaya memudahkan mereka mengambilnya tetapi barang berbahaya seperti gunting dan losyen hendaklah disimpan di tempat tinggi.
- Letak patung besar berasingan daripada bayi terutama waktu tidur kerana bimbang bayi boleh lemas apabila terhimpit patung itu.
- Jangan guna perhiasan kecil atau kaca serta perhiasan tembikar yang mudah pecah kerana dikhuatiri akan dimasukkan ke dalam mulut bayi atau kanak-kanak.
- Elak meletak perhiasan kaca di atas meja beralas kerana kemungkinan besar mereka akan menarik alas itu menyebabkan perhiasan jatuh dan pecah sekali gus mengundang bahaya.
- Elak menempatkan terlalu banyak perabot dalam bilik dan pastikan ia tidak berhabuk kerana saluran pernafasan bayi terlalu kecil dan mudah terganggu.
- Pastikan perabot dalam bilik kukuh dan tidak mudah digerakkan.
- Jika ingin menggantung gambar atau lukisan, pastikan ia tidak menakutkan kanak-kanak sehingga terbawa-bawa dalam tidur.
- Tutup palam elektrik yang tidak digunakan dan sentiasa pastikan peralatan elektrik dalam bilik kanak-kanak berada dalam keadaan

No comments:

Post a Comment